Gewichtheffen

Gewichtheffen

Olympisch Gewichtheffen is een krachtsport waarbij er een halter met gewichten van de grond tot boven het hoofd gebracht moeten worden. Het is een technische krachtsport omdat het doorzettingsvermogen vergt om bewegingen te perfectioneren maar ook kracht om met steeds zwaardere gewichten te werken. Het gewichtheffen wordt veel gedaan als krachttraining voor andere sporten om de prestaties; explosiviteit / snelheid / kracht van maar ook vanwege het blessure-preventieve aspect wordt er met halters getraind. Met Gewichtheffen werk je op een zeer effectieve wijze aan; kracht, vermogen, balans, coördinatie, mobiliteit en spieropbouw. Gewichtheffen maakt je als sporter zeer explosief, daarom doen er ook zo veel topsporters aan krachttraining bestaande uit diverse gewichtheffen oefeningen. 

Alles wat je met een Olympische halter kunt doen wordt ook wel “vrij halteren’ genoemd. Met name deze deel-bewegingen worden door veel (top)sporters gedaan om sterker en explosiever te worden, denk hierbij aan sprinters, schaatsers, crossfitters maar ook turnsters van 40-45 kg. kunnen veel baat hebben bij het vrij halteren. 

Er zijn 3 wedstrijdonderdelen, snatch (trekken), clean and jerk (voorslaan en uitstoten) en het totaal van deze wedstrijdonderdelen.

trekken of ‘snatch’ Bij het trekken (snatch) wordt de halter in één vloeiende beweging met gestrekte armen tot boven het hoofd gebracht. De loodrechte opwaartse beweging van de halter mag hierbij niet onderbroken worden, ook de greep mag tijdens de poging niet gewijzigd worden. De halter wordt met een wijde greep vastgepakt. De gewichtheffer tilt de halter vanuit hurkzit op, door zijn romp en benen te strekken, de halter wordt hierbij doorgetrokken tot voor de borst. Direct daarna zal de sporter zichzelf, in één beweging, tijdens de versnelling van de halter, onder de stang brengen. Dit gebeurt als deze het hoogste punt bereikt, de halter wordt hierbij met volledig gestrekte armen in hurkzit opgevangen. De atleet richt zich vervolgens op door zijn benen te strekken. Daarna worden benen en voeten op een lijn gebracht. 

stoten of ‘clean and jerk’ Bij het stoten (voorslaan en uitstoten, clean & jerk) wordt de halter eerst voorgeslagen door deze tot schouderhoogte voor de borst te brengen, vervolgens wordt de halter uitgestoten tot de armen gestrekt boven het lichaam zijn. De halter wordt smal beetgepakt (schouderbreedte) en wordt vervolgens met één beweging naar de schouder gebracht, de halter wordt hierbij doorgaans in hurkzit opgevangen. Het gewicht rust nu op de borst of de sleutelbeenderen, daarna richt de atleet zich door strekking van de benen op. De ligging en de greep op de halter mogen in deze fase worden gewijzigd. De armen zijn weer gebogen, nu volgt het tweede gedeelte, de stoot. Hierbij moeten de armen in één keer gestrekt worden waarna de halter boven het hoofd wordt gefixeerd. De stoot wordt meestal gedaan met een uitvalsprong. Ten slotte worden benen en voeten naast elkaar gebracht. 

Crossfit Deze populaire “nieuwe” vorm van fitness maakt veel gebruik van bewegingen uit het gewichtheffen zoals o.a. 

– Snatch – Clean – Front squats – High pulls – Jerks – Push press 

Crossfitters die hun vaardigheden op gewichtheffen willen verbeteren kunnen bij ons terecht voor training en bijscholing. Het Gewichtheffen is bij Crossfit het moeilijkste en meest blessure gevoelige gedeelte van de WOD’s (Workout Of the Day). Helemaal omdat de WOD’s een wedstrijdelement hebben op tijd en/of aantal herhalingen en dat juist vaak ten koste gaat van de technische uitvoering. 

Trainer Tom de Hoop 

Tom is onze trainer van het gewichtheffen. Tom is 6 keer Nederlands kampioen gewichtheffen en recordhouder op het discipline clean and jerk en het totalen gewicht in de klasse -69 jeugd. Ook is Tom de eerste in Nederland met een niveau 3 trainers certificatie van het NGB. Tom geeft 4 keer per week les in Eindhoven. Op maandag en dinsdag word de snatch techniek behandeld en op woensdag en donderdag de clean and jerk. 

 Extra informatie 

Momenteel nemen de atleten het tegen elkaar op in een tweekamp die bestaat uit trekken(snatch) en stoten(clean and jerk). Het gewichtheffen voor vrouwen begon in de jaren tachtig, sinds 1987 zijn er wereldkampioenschappen voor dames. In 2000 bij de spelen van Sydney werd gewichtheffen voor vrouwen toegevoegd aan het Olympische programma. De tweekamp, met de onderdelen trekken en stoten is tijdens internationale en nationale toernooien de wedstrijdvorm. Men kan prijzen winnen voor beide disciplines afzonderlijk, en voor het totaal omhoog gebrachte gewicht van de tweekamp, hiervoor wordt de uitslag van beide onderdelen bij elkaar opgeteld. De Olympische Spelen vormen een uitzondering, hier telt alleen het totaalgewicht van de beide onderdelen. De wedstrijdvolgorde van de deelnemers wordt door het lot bepaald. Het gewicht waarmee men beide disciplines wil beginnen moet voor aanvang aan het wedstrijdbureau worden meegedeeld. De tweekamp begint met het onderdeel trekken. De atleet heeft drie pogingen voor beide disciplines om een zo hoog mogelijk gewicht te verplaatsen. Een onderdeel wordt gewonnen door diegene die binnen een gewichtsklasse het grootste gewicht omhoog brengt, geteld wordt alleen de best geldige poging in iedere discipline. De deelnemer die het grootste totaalgewicht van beide disciplines heft, wint de tweekamp. Bij het gelijk eindigen van twee deelnemers, wint de diegene die het lichtst in gewicht is.

Veel gestelde vragen

Boek jouw gratis proefles